Ik heb het redelijk druk en mijn dagen zijn altijd wel gevuld, toch heb ik mezelf als doel gesteld om elke maand een high resolution 3D render te maken en online te zetten. Zo hou ik mezelf lekker bezig en oefening baart kunst.
Alle plaatjes zijn gemodelleerd in Autodesk Maya, getextured mbv Substance Designer/Substance Painter of Autodesk Mudbox en alle 3D scenes zijn gerenderd in Arnold van SolidAngle en bovendien gerenderd op basis van PBR. De afkorting PBR heeft betrekking op de benadering qua rendering en staat voor Physically Based Rendering. Een beschrijving van het 3D render proces vind je hier.
Voor de maand januari staat er een ‘Supercar’ op de planning. Niet perse omdat ik dit de mooiste auto vind, maar door de strakke lijnen en rechte vormen breekt het licht erg mooi op deze hoeken en lijnen. Ik kies eigenlijk altijd een onderwerp waarvan ik denk dat dat interessant lichtspel oplevert. Januari staat in het teken van de Lamborghini Huracan LP640.
Uitdaging
Ik hou van een uitdaging dus probeer ik altijd een ‘perfect plaatje’ te renderen. Ik weet dat perfect niet bestaat, maar ik bedoel dat ik mijn renders zo fotorealistisch mogelijk wil krijgen. Ik render m.b.v. het software pakket Arnold (van SolidAngle) en daar komt verrassend veel wetenschap bij kijken. Arnold is een zogeheten Monte Carlo Ray Tracing editor en gebruikt in het render proces light rays (verrassend) vanaf de lichtbronnen in de scene. Veel scenes render ik met als basis licht IBL (ofwel Image Based Lighting). Bij IBL wordt de scene verlicht m.b.v. een dome waarop een licht uitzendende foto wordt geplaatst. Dit geeft niet alleen een mooi natuurlijk strijk licht, maar zorgt ook voor reflectie van die foto in gladde oppervlakken.